Artikelen in de category "Nieuws"

Hoeveel prikkels kan een baby van zes maanden hebben?

TrouwDeOpVoedvraagBabyPrikkelsIn de Column ‘De Opvoedvraag’ in de Trouw van 29 juni wordt de vraag gesteld: ‘Hoeveel prikkels kan een baby van zes maanden eigenlijk hebben?’ Deze vraag is gesteld door een moeder van een 6 maanden oude baby. Journaliste Maaike Bezemer heeft deze vraag o.a. aan prof. Jelle Jolles voorgelegd. Volgens Jolles hebben ook baby’s belang bij een intensieve interactie met hun omgeving (vooral moeder). Voor warmte maar ook zintuigelijke en cognitieve ontwikkeling. Baby’s en kinderen worden in het algemeen te weinig gestimuleerd. Voor een ontwikkelende baby, peuter of kleuter is het essentieel dat er veel en zinvolle prikkels binnenkomen. Elk kind is in aanleg een nieuwsgierig kind. Lees de column hier.

De tiener, studiesucces en jongens-meisjes verschillen

In het aprilnummer van vakblad Profiel verscheen het artikel van Jelle Jolles over de neuropsychologische ontwikkeling van adolescenten in relatie tot studiesucces en de verschillen hierbij tussen jongens en meisjes. Dit artikel is nu ook te raadplegen op Didactief Online. Lees hier de blog van Jelle Jolles of klik hier voor het artikel.

In november 2016 verschijnt het nieuwe boek van Jelle Jolles: ‘Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving’

Het tienerbrein bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Klik hier voor meer informatie.

Het tienerbrein. 
Over de adolescent tussen biologie en omgeving
Jelle Jolles

Verschijningsdatumnovember 2016

Auteur: Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie VU, Amsterdam

UitgeverAUP, Amsterdam University Press
ISBN: 
9789462983984

ALLE PROEFSCHRIFTEN ZIJN OP Weggeefactie: Interessante proefschriften OP=OP

Het Centrum Brein & Leren van de VU doet toegepast onderzoek naar de neuropsychologische ontwikkeling en veroudering. Veel van dit onderzoek is gekoppeld aan onderwijsorganisaties en ‘de praktijk’. Doel is om nieuwe inzichten en kennis over te dragen aan de samenleving zodat onderwijs, opvoeding en ontplooiing van kinderen (en hun leraren en opvoeders) daar baat bij kunnen hebben. Onderzoek vanuit het centrum heeft over de periode 2012 tot en met 2015 tot een aantal proefschriften geleid. Geinteresseerden kunnen deze proefschriften digitaal opvragen via http://dare.ubvu.vu.nl. Van ieder proefschrift is nog een aantal exemplaren beschikbaar. Deze worden toegezonden aan geinteresseerden onder het motto ‘op = op’. Zend uw naam en verzendadres aan ons toe t.a.v. Brein & Leren, m.mahabier@vu.nl, o.v.v. Weggeefactie. Dan krijgt u het proefschrift toegestuurd. De porti zijn voor onze rekening.

Hieronder volgt een lijstje met de betreffende proefschriften met korte samenvatting. >> Lees het hele artikel

Rapport over neuropsychologie van jongens-meisjes verschillen in mbo en ho

Op 10 februari is het rapport over jongens-meisjes verschillen in het mbo en ho in de Tweede Kamer besproken. Klik hier voor meer informatie en om het rapport te downloaden.

Steun, sturing en inspiratie vanuit de omgeving prikkelen nieuwsgierigheid kind

Amsterdam Science Center NEMO

picSteun, sturing en inspiratie vanuit de omgeving zorgen ervoor dat kinderen worden uitgedaagd. Maar hoe zorg je als ouder dat deze nieuwsgierige houding wordt gestimuleerd? Dat was het doel van het Centrum voor Brein en Leren tijdens de edities van BreinPlein! op NEMO. Daar werd onderzocht welke invloed de opstelling van verschillende taken en spellen had op de houding, aandacht en concentratie van het kind.

Het gaat om een evaluatie van het gebruik van stimulerend bouwmateriaal in de praktijk. Daarbij worden kinderen met hun ouders uitgenodigd om aan de slag te gaan met BreinPlein! Deze reizende tentoonstelling stond in de zomer en kerstvakantie in het Research & Development lab van NEMO.

BreinPlein! is van oorsprong een onderwijsinnovatie die is ontwikkeld vanuit de neuropsychologie door het Centrum Brein & Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het bestaat uit puzzels, taken, bouwmateriaal en denk -opdrachten. BreinPlein! laat kinderen onderzoeken, uitproberen en exploreren waardoor belangrijke (neuro-) cognitieve vaardigheden worden gestimuleerd die belangrijk zijn bij schoolvakken, zoals rekenen en taal.

>> Lees het hele artikel

Executieve Functies ontwikkelen zich al vroeg in de peutertijd

Een korte training van de Executieve Functies (EF) zorgt dat het werkgeheugen van 4-jarigen beter wordt. Dat is een belangrijke vondst, ook al omdat het om een relatief bescheiden tijdsinzet gaat: 4 sessies. Deze studie laat nog eens zien dat de EF al vanaf vroeg in de peutertijd zich ontwikkelen. Het is een mythe dat deze zich pas in de adolescentie gaan ontwikkelen. Ook wordt door deze studie nog eens benadrukt dat de non-cognitieve functies van groot belang zijn voor schools presteren en voor ontwikkeling van vele vaardigheden van het kind. Het artikel verscheen in het Open Access tijdschrift Frontiers in Psychology. Klik hier voor het artikel

Nieuwsgierigheid moet bij leerlingen brandend worden gehouden

Waarom is het belangrijk om nieuwsgierigheid bij kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs brandend te houden? Prof. dr.  Jelle Jolles vertelt erover in het januari nummer van Prima Onderwijs. Lees zijn blog en het artikel hier

Eerdere artikelen Latere artikelen