De ontwikkeling van neuropsychologische vaardigheden is belangrijk voor leermotivatie en schools prestatie maar ook voor gedrag en beleving. Daarover bestaat behoorlijk wat wetenschappelijke literatuur. Er zijn echter nog niet veel vakpublicaties in het Nederlands of breder verkrijgbare artikelen.  Daarom krijg ik vaak het verzoek om artikelen aan te raden, om goede referenties te geven en wat gedachten over ‘hoe zit dat nou met die ontplooiing?’. En: ‘Kun je daar iets aan doen?’. Op mijn websites en via mijn tweets probeer ik dergelijke informatie aan te reiken. Soms doe ik dat via artikelen die door ons zelf geschreven zijn of door een wetenschapsjournalist op grond van een interview dat ik heb gegeven. Via deze website zal nog wat vaker een lijstje met recente – en voor iedereen leesbare – artikelen ter beschikking worden gesteld; via een link zodat het artikel direct beschikbaar is voor download. Ze komen uit publieksbladen en vakbladen. In de komende tijd zal het lijstje nog worden aangevuld. Ook zal rond 1 november de Nieuwsbrief BreinPlein! worden gelanceerd.

Wordt vervolgd.

  • Jolles, J. (2015). Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd? Didactief Online, 31 aug 2015 Lees artikel
  • Paternotte, A. (2015). Opvoeden doe je met je brein … en andere neuro-feiten en –mythen. Balans Magazine, P. 36-39. Lees artikel
  • Zee, R. (2015). De juiste prikkels zorgen dat het brein floreert. Neuropsycholoog Jelle Jolles over vernieuwend onderwijs. Balans Magazine, P. 32-35 Lees artikel
  • Jolles, J. (2014). Brein én omgeving  bepalen de ontplooiing. Weblog 17 nov 2014, gepubliceerd op www.jellejolles.nl. De weblog is gebaseerd op het hoofdstuk ‘Voor sommige scholieren staan de stoplichten van de ontplooiing op groen’ uit het boek ‘Dit wil je weten’ van Maven Publishing (ISBN 9789491845352), pp 23-25. Lees artikel
  • Westerloo, van, A.  (2014) Hersenen moet je prikkelen. Balans Magazine, P. 36-39 Lees artikel