Artikelen in de category "Nieuws"

update website

In de maanden juli en augustus wordt deze site verbouwd. Nieuws over Brein & Leren en over het werk van Jelle Jolles vindt u voorlopig op www.jellejolles.nl

W&T café: nieuw leermateriaal voor nieuwsgierigheid en denken

Op 29 juni vond in De Balie in Amsterdam de allereerste bijeenkomst plaats van een W&T café gewijd aan het BreinPlein leermateriaal. Leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs maar ook andere onderwijsprofessionals maakten actief kennis met dit materiaal. Het heeft potentie voor toepassing in de klas in het stimuleren van nieuwsgierigheid en van vaardigheden die nodig zijn op het gebied van wetenschap en technologie. Dit is vernieuwend voor het onderwijs, omdat de materialen op basis van wetenschappelijke inzichten zijn ontworpen. De materialen en taken zijn uitvoerig beproefd op diverse scholen in Nederland door het Centrum Brein & Leren aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

>> Lees het hele artikel

BreinPlein café (W&T café) in De Balie op 29 juni

BreinPlein!Op donderdag 29 juni organiseert Jelle Jolles samen met zijn team een BreinPlein café (W&T café) voor onderwijsprofessionals in De Balie te Amsterdam. Het evenement wordt gefaciliteerd door het Expertisecentrum Wetenschap & Techniek EWT in de regio Amsterdam. Het BreinPlein café staat ook open voor onderwijsprofessionals uit andere regio’s. Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden (het is gratis).

>> Lees het hele artikel

‘Ruimtelijke vermogens en leren’: een digitaal boekje

Op 15 maart verscheen het digi-boekje over ‘Ruimtelijke vermogens en leren’ getiteld Hoe word ik … piloot? (architect, modeontwerper, autocoureur). Het is geschreven door dr Helen Reed en is een derde publicatie in onze reeks ‘Verbreinen’. De andere twee boekjes zijn ‘Hands-on leren’ (verschenen 1 maart) en ‘Nieuwsgierigheid’ (verschenen op 8 maart). Ook deze boekjes zijn te downloaden vanaf deze site. Voor de download-link, zie beneden. Een samenvatting van het nieuwe boekje over Ruimtelijke vermogens en leren:

Samenvatting. Ruimtelijke vermogens voorspellen succes in rekenen, wiskunde, de natuurvakken, wetenschap en techniek. Maar ook bij taal, wereldoriëntatie, kunstvakken en bewegingsonderwijs staan ruimtelijke begrippen en vaardigheden centraal. Ruimtelijke vermogens zijn er in veel verschillende vormen. Het gaat onder meer om ruimtelijke oriëntatie, het doorgronden van ruimtelijke relaties, ruimtelijke beeldvorming, mentale rotatie, perspectiefname, en het kunnen omgaan met ruimtelijke representaties. Toch wordt het belang hiervan onder- belicht en krijgen ruimtelijke vaardigheden weinig aandacht op school. Al op jonge leeftijd ontstaan er individuele verschillen in ruimtelijke vermogens, zoals tussen jongens en meisjes en tussen kinderen uit verschil- lende thuismilieus. Deze verschillen hebben grotendeels te maken met de mate waarin kinderen deelnemen aan activiteiten die ruimtelijke handelingen uitlokken en door het gebruik van ruimtelijke taal door ouders. Ruimtelijke vermogens kunnen echter op veel verschil- lende manieren worden getraind. De ervaringen die kinderen op school en thuis opdoen dragen hier sterk aan bij. Leraren en ouders dienen daarom het belang van ruimtelijke vermogens in te zien en mogelijkheden te creëren om deze op school en thuis te stimuleren.

Het boekje is te lezen en te downloaden via de volgende link:

‘BreinLessen’ voor brugklassers en hun mentor.

Het Centrum Brein & Leren van de VU heeft afgelopen jaren de lessenserie ‘BreinLessen’ ontwikkeld. Deze is bedoeld voor leerlingen in de onderbouw van het vwo. De nieuwe interventie is gericht op het vergroten van zelfinzicht van de leerling, en daardoor van leermotivatie en studieprestaties. De lessenserie (7 lessen) is uitvoerig op scholen getest en aangepast op grond van de praktijkervaringen. Vanaf april 2017 gaat een nieuw praktijkproject lopen op vwo-scholen in de regio Amsterdam. Daartoe wordt het pakket beschikbaar gesteld aan mentoren/docenten van brugklassen: er is momenteel nog plaats voor enkele participanten. Voor geïnteresseerden staat nadere informatie beschreven in bijgaande memo. De auteurs van de BreinLessen hopen op grond van de ervaringen die in de komende maanden zullen worden opgedaan nog een aanpassing aan het materiaal te kunnen maken. Het kan vervolgens in het najaar van 2017 breder ter beschikking worden gesteld.

Meer over de BreinLessen en ook contactinformatie is opgenomen in bijgaande notitie. Klik hier: 170314LBKmentorlessenAdam

De auteurs: Bernice van Staalduine (economiedocente en mentor) en Jelle Jolles (Centrum Brein & Leren Amsterdam).

Ruimtelijke vermogens zijn noodzakelijk voor leren

Op 15 maart verschijnt op deze website het digi-boekje over ‘Ruimtelijke vermogens en leren’ getiteld Hoe word ik … piloot? (architect, modeontwerper, autocoureur). Het is een derde publicatie in onze reeks ‘Verbreinen’.

Boekje over nieuwsgierigheid is nu beschikbaar.

Op 8 maart 2017 verscheen de digitale publicatie over nieuwsgierigheid geschreven door Helen Reed.

In haar boek, getiteld De hongerige geest, geeft Helen Reed een mooi overzicht van vele aspecten van nieuwsgierigheid die van belang zijn voor ouders en verzorgers en voor professionals in het onderwijs. Een kind dat vragen stelt wil iets weten en wil iets bereiken. Het is belangrijk om nieuwsgierigheid te stimuleren, omdat het kind ervaart dat het stimulerend en ‘gewoon leuk’ is om te proberen om een antwoord op een vraag te zoeken. Daarmee is nieuwsgierigheid een essentieel onderdeel van het streven naar onderzoekend leren en exploreren. Helen Reed geeft met haar boek ook waardevolle tips en aanbevelingen voor de praktijk thuis, op school of elders.

Het boek is onderdeel van de reeks ‘Verbreinen’ die wordt uitgegeven door Neuropsych Publishers. De reeks is opgezet om bij te dragen aan het verkleinen van de nog bestaande kloof tussen wetenschappelijk onderzoek naar ‘leren’ en de toepassing in de praktijk. Op 1 maart verscheen het boekje getiteld ‘Hands-on leren’, ook van Helen Reed.

Prof. Jelle Jolles

Centrum Brein & Leren en Neuropsych Publishers,
Amsterdam
j.jolles@vu.nl

Voor de digitale versie van het boekje:

Boekje Hands-on Leren beschikbaar voor lezen en download

Op 1 maart 2017 verschijnt de digitale publicatie ‘Hands-on Leren’ geschreven door Helen Reed.

In dit boekje verheldert zij hoe verschillende aspecten van de ontwikkeling van het kind met elkaar samenhangen: waarneming, cognitie en gedrag. En wat de rol is van zowel de prikkels uit de omgeving als de hersenrijping. Het boek bevat een schat aan inzichten en kennis maar geeft ook antwoord op de vraag ‘wat moet ik daar nou mee in de praktijk?’. De auteur geeft een mooie beschrijving van het lerende kind in zijn context. Daarmee is het van belang voor ouders, professionele verzorgers en onderwijsprofessionals.

Het boek van Helen Reed is een deel in de reeks ‘Verbreinen’ die wordt uitgegeven door Neuropsych Publishers. De reeks is opgezet om bij te dragen aan het bevorderen van de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek op het gebied van ‘leren’ en de toepassing in de praktijk van onderwijs en opvoeding.

Prof. Jelle Jolles

Centrum Brein & Leren en Neuropsych Publishers,
Amsterdam
j.jolles@vu.nl

Voor de digitale versie van het boekje:

 

Eerdere artikelen