Twee dagen geleden plaatste ik een bericht op twitter met de titel ‘Hoe je nieuwsgierigheid kunt bestrijden in 12 simpele stappen’.  Ik was ertoe geïnspireerd door een blog op de website TeachThought. In anderhalve dag waren er al 160 retweets. Slechts een enkeling was het ontgaan dat het hier ging om ironie. ‘Ook goed bruikbaar voor managers’, twitterde iemand vandaag. Ik ben het met hem eens en het waaróm heb ik in 140 tekens laten weten. De ’12 stapjes’ heb ik ook iets aangepast.

Nieuwsgierigheid komt natuurlijk niet in plaats van lezen, schrijven en rekenen. Nieuwsgierigheid is een inherente eigenschap en is ingebakken in het brein. De mens is een ‘novelty-seeker’, want iedere nieuwe prikkel kan van overlevingswaarde zijn. Nieuwigheid heeft een grote bekrachtigende waarde en gaat gepaard met veranderingen in hersenfunctie en in cognitie, beleving en gedrag. En het geldt voor alle leeftijdsgroepen, van baby tot hoogbejaard. Wel is helaas nieuwsgierigheid te ontmoedigen, zoals blijkt uit onderzoek. En daarom is het tijd om nog eens te laten horen dát het belangrijk is en waarom. Hopelijk gaan veel scholen, ouders, bedrijven, en ondersteunende organisaties ermee aan de slag. Mijn visual met de 12 stapjes is wellicht handig als discussie-bron (met dank aan Terry Heick): JollesNieuwsgier12Stapjes

Lees de blog van Terry Heick op TeachThought: HeickNieuwsgierigheid

Elders op deze website mijn blog over ‘Nieuwsgierigheid in de klas’, het praktijkonderzoek van Annemarie Trouw, Sanne Dekker en mijzelf: NieuwsgierigheidSchool

JollesNieuwsgier12Stapjes