Op 11 februari is via het internet het opvoeddebat van start gegaan. Op de website is de stelling geponeerd ‘Pubers hebben tot hun 25e steun en sturing nodig’. Tussen dat moment en 1 maart hebben meer dan 3700 bezoekers hun stem uitgebracht. Ongeveer tweederde van de stemmers is het eens met de stelling.

httpv://www.youtube.com/watch?v=knldZC_jcgc

Dat tweederde van de stemmers vindt dat jongeren steun en sturing verdienen is een formidabel resultaat. Omdat het een positieve boodschap is. Het gaat er niet meer om dat ‘aan de jongere grenzen worden gesteld’. En jongeren zijn beslist ook niet onopvoedbaar, zoals we in afgelopen jaren zijn gaan denken. Jongeren hebben er recht op om met respect te worden beoordeeld en behandeld: ze zijn niet lui, en ze zijn niet ‘moeilijker’ dan vele volwassenen. Veel jongeren zijn alleen nog niet in staat om alles geheel zelf uit te zoeken, al dachten opvoeders en wetenschappers tot voor kort dat je de jongere vooral vrij moet laten om ‘zelf de wereld te ontdekken’. We weten nu dat hun brein nog volop ‘in de groei’ en dat ouders, docenten en andere volwassenen nodig zijn om hun een optimale rijping te geven. Het gaat om het wijzen van de verschillende routes die de jongere mogelijk zou kunnen nemen.

Het resultaat is des te formidabeler omdat veel mensen die ‘oneens’ hebben gestemd het wel degelijk met de strekking eens zijn. Men viel over het woord ‘puber’ en dat is ook wel terecht: de puberteit is echt wel afgelopen rond het 14/15e jaar. Ook vond men de stelling te algemeen en ook dat klopt: er zijn jongeren die laten zien dat ze rond het 20e jaar feitelijk zelfstandig kunnen functioneren en dat prima aankunnen. Dat neemt niet weg dat de meerderheid van de jongeren er baat bij heeft om support te krijgen van de oudere generatie. En het is bijzonder om te zien hoeveel ‘oneens stemmers’ dat ook vinden. Bij een jonge adolescent (11-12 jaar) is die natuurlijk wel anders dan bij een scholier van 16 of een jonge student van 22. De relatie wordt steeds meer ‘horizontaal’. Dat is dan ook het interessante aan opvoeden: je doel blijft hetzelfde (de talent ontwikkeling en persoonlijke groei van het kind) maar de aanpak en de toon gaan veranderen met het ouder worden van kind en jongere!